بهداشت و سلامت

سماق و ۷ خاصیت شگفت‌انگیز آن برای سلامتی

یکی از پرطرفدارترین ادویه های سنتی، روج در آشپزی جایگاه ویژه ای دارد و معمولا طعم آن با غذا دلپذیر و مطبوع است. مجله اینترنتی بنوان را دنبال کنید تا با فواید و خواص قلیه بیشتر آشنا شوید

|

ارزش غذایی سماق

سماق حاوی 71 درصد کربوهیدرات است. 14٪ فیبر؛ حاوی 19 درصد چربی و 5 درصد پروتئین. ویتامین سی ویتامین B1؛ B2، B6، آنتی اکسیدان ها؛ تانن ها حاوی آنتوسیانین و فلاونوئید است.

فواید و خواص سماق برای سلامتی چیست؟

خواص سماق برای کبد چرب

تحقیقات نشان داده است که ترکیب پودر سماق با رژیم غذایی کم کالری به مدت 12 هفته می تواند به درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک کند و از خواص سماق می توان برای درمان بیماری کبد چرب استفاده کرد.

خواص سماق برای لاغری

سماق به هضم غذا کمک می کند و از مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ جلوگیری می کند. با توجه به این اثرات از افزایش وزن غیر ضروری ناشی از تورم یا یبوست جلوگیری می کند.

فواید سماق برای سرطان

چندین مطالعه نشان داده اند که ذرت به جلوگیری از رشد و گسترش تومورها کمک می کند. محققان دریافته اند که سپتامبر به طور قابل توجهی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

مرتبط  چه داروهایی برای سالمندان مضر است؟

فواید سماق برای دیابت

دیابت و هیپرگلیسمی می تواند بر بسیاری از جنبه های سلامت فرد تأثیر منفی بگذارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خواص سماق به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک می کند. در یک مطالعه، به 41 بیمار دیابتی 3 گرم ادویه سماق یا دارونما به مدت 3 ماه داده شد. این مطالعه نشان داد که ادویه سماق قند خون را تا 13 درصد کاهش می دهد و کنترل کلی قند خون را بهبود می بخشد.

خواص سماق برای کاهش کلسترول

یکی از دلایل بیماری قلبی کلسترول بالا است. از فواید سماق می توان برای کاهش کلسترول استفاده کرد. سماق از دیرباز به عنوان یک ادویه ضد روغن شناخته می شد. تحقیقات جدید خواص سماق را تایید کرده و نشان داده است که سماق با کاهش کلسترول، عملکرد قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

فواید سماق برای تسکین دردهای عضلانی

اگر از درد مزمن عضلانی رنج می برید، ترکیبات سماق موجود در شربت خانه می تواند به کاهش این مشکل کمک کند. آب سماق همچنین به کاهش درد عضلانی بعد از ورزش کمک می کند.

  • شربت سماق

مصرف روزانه شربت گاردنیا با لیموترش تازه به مدت 4 هفته توصیه می شود. زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خواص سماق نکوبیده برای یبوست

بیش از 14 درصد سماق فیبر است. فیبر یک ماده مغذی است که سلامت دستگاه گوارش را تضمین می کند. بنابراین تاثیر مثبت خواص سماق و یبوست غیر قابل انکار است. برای رفع یبوست می توان از خواص سماق خام و ادویه سماق کوبیده استفاده کرد.

مرتبط  روغن هسته انگور؛ منبع خوب ویتامین E

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا