دکوراسیون داخلی

هر آنچه قبل از نصب کلید پریز برق باید بدانید

نصب کلیدهای برق و استانداردهای مربوطه بخش مهمی از طراحی داخلی است. متخصصین برق و برق با استانداردهای مربوط به نصب کلید برق آشنا هستند. مجله اینترنتی دلتا در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نصب کلید پریز برق

تعیین استاندارد مونتاژ کلید پریز و محل نصب کلید پریز موضوعی است که نظام مهندسی تعیین می کند و هیچ برقکار یا پیمانکاری نمی تواند بنا به سلیقه خود آن را تغییر دهد. این استانداردها از کشوری به کشور دیگر و منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. بنابراین، اگر قصد دارید یک کلید برق در خانه خود نصب کنید، باید این کار را مطابق با استانداردهای برق و ایمنی منطقه خود انجام دهید. بسیاری از شهرها و کشورها در مورد نصب کلیدهای برق استانداردهای خاصی دارند که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

استفاده از محصولات استاندارد

اطمینان حاصل کنید که متغیر خروجی که می‌خواهید درج کنید دارای مجوزها و برچسب‌های صحیح باشد. ممکن است شامل علامت هایی مانند CE یا ISO باشد.

اطمینان از مناسب بودن جریان و ولتاژ

قبل از نصب کلید پریز، مطمئن شوید که جریان الکتریکی و ولتاژ دستگاهی که می خواهید به پریز وصل کنید با مشخصات کلید خروجی مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، جریان 10 آمپر و ولتاژ 220 ولت معمولا برای پریزهای خانگی استفاده می شود.

مرتبط  ۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

نصب صحیح و جامع

نصب کلید سوکت باید مطابق با دستورالعمل سازنده انجام شود. قبل از نصب، بررسی کنید که سیم کشی برق به درستی وصل شده باشد و گره یا اتصالات غیرقانونی وجود نداشته باشد.

حفاظت در برابر آب و رطوبت

اگر سوئیچ خروجی را در مکانی نصب می کنید که ممکن است در معرض آب و رطوبت باشد (مانند آشپزخانه یا حمام)، از کلیدی با حفاظت IP65 یا بالاتر استفاده کنید. این دکمه ها در برابر آب مقاومت بیشتری دارند

|

مطابقت با مقررات محلی

مهم است که پریزهای سوئیچ مطابق با قوانین و مقررات برق و ساختمان محلی شما (مانند کد ملی برق) نصب شوند. در صورت لزوم، به دنبال کمک فنی حرفه ای باشید تا مطمئن شوید که سوکت های سوئیچ به درستی نصب شده اند. برای اطمینان از نصب مناسب برای نگهداری مناسب و ایمن بودن برق

استانداردهای محلی نصب کلید پریز

در ایران استانداردهایی برای نصب پریز کلید وجود دارد که با توجه به طراحی خانه های ایرانی، دانش آنها به شما کمک می کند تا مشکلات مرتبط با این مشکل را کنترل کنید.

ارتفاع نصب

ارتفاع نصب یکی از اصلی ترین مسائلی است که در انتخاب محل نصب پریزها و تجهیزات الکتریکی باید مورد توجه قرار گیرد. ارتفاع 110-120 سانتی متر برای کلیدهای برق و 30-40 سانتی متر برای کلیدهای دیگر مناسب است.

قوانین کلی برای نصب کلید و پریز عبارتند از:

  • ارتفاع کلیدهای چراغ بین 110 تا 120 سانتی متر است
  • اتاق خواب و اتاق نشیمن، تلفن و آنتن 30-40 سانتی متر ارتفاع دارند.
  • ارتفاع پریزها در آشپزخانه 60 سانتی متر است
  • ارتفاع خروجی حمام 120 سانتی متر است.
  • ارتفاع کولر و آبگرمکن 130 سانتی متر است.
  • ارتفاع کلید فن 120 سانتی متر است
مرتبط  کاشی‌‌های سرویس بهداشتی را برق بیندازید

فاصله نصب

فاصله یکی از مهمترین جنبه های نصب هر وسیله ای در خانه است، مانند فاصله نصب لوله های گرمایش، لوله های حرارتی، خشک کن لباس یا کلیدهای برق. مهم ترین قسمت خانه ریموت کنترل است که با توجه به محل قرارگیری جعبه برق بسیار مهم است مثلا در آشپزخانه فاصله کلید و شیر گاز باید 10 سانتی متر باشد. این فاصله حداقل 50 سانتی متر است در ضمن حداقل فاصله از شیر ماشین لباسشویی 70 سانتی متر و از کنار جعبه 60 سانتی متر می باشد. فاصله استاندارد 10 تا 30 سانتی متر برای نصب شیار کلید از پنجره در محاسبه می شود. نباید پریز برق را در حمام، توالت و مناطق مرطوب نصب کرد.

استاندارد نصب در اتاق خواب

علاوه بر ارتفاع و مسافت، تعداد مغازه ها در محل و قسمتی از خانه نیز مهم است. تعداد استاندارد پریز در اتاق خواب 2 پریز برق است.

استاندارد نصب در پذیرایی

سازمان نظام های مهندسی برای هر گیرنده 3 عدد سوکت در ارتفاع 30-40 سانتی متری از کف در نظر گرفته است.

استاندارد نصب در سرویس بهداشتی

جعبه برق را نباید در حمام قرار داد. با این حال، می توانید یک سیم برق را در بالای لوله در حدود 30 سانتی متر از لوله قرار دهید.

سخن آخر

نصب پریز کاری است که باید توسط یک برقکار یا یک برقکار حرفه ای انجام شود تا از خطرات احتمالی مانند آتش سوزی جلوگیری شود. با این حال، دانستن اصول اولیه به شما کمک می کند تا فضای داخلی خانه خود را بهتر طراحی کنید و مشکلات الکتریکی خانه خود را کنترل کنید.

مرتبط  انواع دکوراسیون منزل؛ سبک‌های دکوراسیون داخلی را به زبان ساده بشناسید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا