پارچه و خیاطی

همه‌چیز درباره پارچه فلانل؛ ویژگی‌ها، انواع و روش‌های مراقبت از این پارچه محبوب

پارچه فلانل یکی از محبوب ترین پارچه ها برای مصارف مختلف است. احتمالاً معنی پارچه را می دانید و حتی نوع آن را به نام نمی دانید. در هر صورت، در این مقاله تاریخچه این پارچه، ویژگی های آن و استفاده از آن برای ایجاد ظاهری زیبا را برای شما بیان کرده ام.

پارچه فلانل چیست؟

پارچه فلانل

پارچه فلانل ضخیم است و معمولاً در فصل زمستان سال برای دوخت و تزیین استفاده می شود. فلانل نرم و گرم است. از الیاف نساجی و پنبه تهیه می شود و امروزه به صورت ترکیبی از الیاف، پنبه یا الیاف مصنوعی استفاده می شود.

ویژگی‌های پارچه فلانل چیست؟

مهمترین ویژگی پارچه فلانل نرمی آن است. یکی از دلایل این نرمی ممکن است حرکت شل پارچه باشد. شانه کردن پشم برای تولید نخ یکی دیگر از عوامل نرم کنندگی است.

شانه کردن پشم یک فرآیند مکانیکی است که در آن پشم به آرامی تابیده شده با یک شانه فلزی به هم نزدیک می شود. این فرآیند ضایعات پنبه را از بین می برد و بافت پارچه را کاهش می دهد. پارچه فلانل به دلیل بافتی که دارد به خوبی در باد حرکت می کند. به همین دلیل است که رطوبت را حفظ نمی کند.

ریشه تولید فلانل چیست؟

پارچه فلانل

در مورد منشا فلانل شک و اختلاف نظر وجود دارد. برخی می گویند که ریشه آن به قرن هفدهم در فرانسه برمی گردد، در حالی که برخی دیگر معتقدند این پارچه برای اولین بار در قرن هجدهم در آلمان تولید شد. اولین بار در قرن شانزدهم در ولز تولید شد.

مرتبط  ۱۰ پارچه‌ مناسب برای لباس کودک را بشناسید

داستان فلانل از کجا شروع شد؟

کارگران شرکت‌های نساجی ولز گفتند که از پشم باقی‌مانده یا استفاده نشده در فرآیند تولید پارچه برای تولید فلانل استفاده می‌کنند. کارگران از نرمی و گرمی پارچه فلانل قدردانی کردند و پارچه به تدریج راه خود را به انگلستان و فرانسه باز کرد، جایی که در دوران انقلاب صنعتی پارچه انتخابی طبقه کارگر بود. در طول جنگ جهانی اول، این پارچه در سراسر جهان رایج شد. آمریکایی ها لایه هایی از این پارچه را برای گرما به لباس سربازان خود اضافه کردند.

در طول قرن بیستم، تولید پنبه از پشم به نخ و ترکیبی از نخ و ابریشم (درصد بالایی از نخ) تغییر یافت. در دهه 1990 بسیاری از گروه های موسیقی از این پارچه در لباس های خود استفاده کردند و فلانل را محبوب کردند. تا به امروز، فلانل در دنیای مد محبوب و پرطرفدار است.

انواع پارچه فلانل چیست؟

شومیزی از جنس فلانل

پارچه فلانل در انواع مختلفی تولید می شود. هر نوع هدف خاص خود را دارد. در زیر با این موضوع آشنا خواهید شد:

  • پارچه: این پارچه دارای نخ و جنس افقی و صاف است. رنگ ها و طرح های مختلف این پارچه موجود است.
  • پارچه فلانل بچه گانه: این نوع پارچه فلانل بیشتر برای دوخت لباس بچه گانه استفاده می شود و بافت نرمی دارد. فلانل بچه خیلی سبک است.
  • کتانی: این کتانی از پنبه است که ضخیم تر از انواع دیگر است و برای تهیه پوشک یا پوشک استفاده می شود.
  • سیلان: سیلان نوعی فلانل و ترکیبی از نخ و پشم است.
  • فلانل کتان: همانطور که می دانید این نوع فلانل از نخ تهیه می شود و یک طرف پارچه یا دو طرف آن ساده و بنفش است.
  • نمد گیاهی: این نمد برای اولین بار در سال 1800 مورد استفاده و تولید قرار گرفت. الیاف استفاده شده در این پتروپود نمدی از نوع کاج اسکاچ و ساخت آلمان است.
مرتبط  همه چیز درباره پارچه سیر ساکر (Seersucker)؛ پارچه بادوام، تنفس‌پذیر و محبوب

پارچه فلانل چه کاربردهایی دارد؟

این نوع پارچه کاربردهای زیادی دارد. که از:

استفاده می کند

  • انواع پوشاک: از این پارچه برای تولید انواع پوشاک استفاده می شود. کاغذ، کت و شلوار و…
  • مواد: از فلانل برای ساخت کیف و کمربند نیز استفاده می شود. طرح های فلانل به راحتی قابل دوخت و مواد قابل شستشو هستند.
  • ورق و ورق: خاصیت نرم و گرم نگه داشتن فلانل آن را برای ساخت ورق و محصولات مشابه مفید می کند.

اثر پارچه فلانل بر طبیعت چیست؟

آیا تولید فلانل تأثیر منفی بر طبیعت دارد؟ در فرآیند ساخت الیاف مصنوعی مواد شیمیایی وارد چرخه طبیعت می شود که در صورت استفاده از این الیاف در تولید فلانل مشخص است که تاثیر منفی بر طبیعت خواهد داشت. در رنگرزی لباس از مواد شیمیایی استفاده می شود که می تواند به طبیعت آسیب برساند

|

نگهداری از پارچه فلانل چگونه است؟

شلواری از جنس فلانل

هنگام شستن لباس های فلانل باید مراقب بود که خیس نشوند و آسیب نبینند. همچنین توصیه هایی برای اتو کردن و سایر کارهای تعمیر و نگهداری وجود دارد.

شستن

برای حفظ بافت، بهتر است فلانل را با دست بشویید. اما اگر ماشین می کنید، از شوینده ملایم استفاده کنید و لباس ها را در آب سرد یا گرم بشویید.

خشک‌کردن

اگر لباس ها را آویزان می کنید، حتما آنها را در سایه آویزان کنید. روش دیگر خشک کردن این است که پارچه را روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. استفاده از خشک کن روی پارچه های فلانل توصیه نمی شود و چروک می شود.

اتوکشی

دمای اتو باید روی حرارت متوسط ​​تنظیم شود. اتو را به سمت بالا و پایین پارچه حرکت دهید. اتو را برای چند دقیقه روی لباس نگذارید.

مرتبط  همه‌چیز درباره پارچه توئید؛ کاربردها و مراقبت از این پارچه ماندنی

استایل‌هایی از لباس‌هایی با پارچه فلانل را ببینید

پارچه فلانل جذاب و زیباست و می توان از آن در بسیاری از موارد استفاده کرد. در زیر نمونه هایی از این نوع لباس ها را مشاهده می کنید. لباس های فلانل می توانند ساده و طرح دار باشند. طرح این لباس بارها تست شده است.

کت‌وشلواری زنانه با پارچه فلانل؛ استایل رسمی

کت‌وشلوار زنانه با پارچه فلانل

فلانل تخت/مربع یک انتخاب عالی برای ساخت انواع لباس است. این پارچه ها به خوبی به بدن می آیند و در فصل سرد سال انتخابی تمیز و شیک برای شما خواهند بود. با مد بلوز زنانه آشنا شوید.

کت‌وشلواری مردانه با پارچه فلانل؛ استایل رسمی

کت‌وشلوار فلانل مردانه

کت و شلوارهای فلانل مردانه نرم، گرم و زیبا هستند. این ژاکت ها و ژاکت ها را می توان برای پاییز و زمستان استفاده کرد و می تواند استایل جذابی به پوشنده بدهد.

استایل های ژاکت های مردانه گرم را ببینید.

استفاده از فلانل برای دوخت لباس‌های غیررسمی زنانه

تونیک اسپورت با فلانل

در سبک غیررسمی، مرسوم است که از لباس هایی که از پارچه فلانل ساخته شده اند استفاده شود. طرح های چهارخانه فلانل متنوعی وجود دارد که بیشتر آنها چشم نواز هستند. از فلانل می توان برای دوخت ملحفه، تونیک و پیراهن اسپرت نیز استفاده کرد.

استایل فلانل برای دوخت لباس‌های غیررسمی مردانه

پیراهن مردانه فلانلی

برای استایل مردانه می توانید به فلانل، چک و یا فلانل ساده تکیه کنید. این پیراهن کتان را می توان لایه بندی کرد. یعنی تی شرت پایین، پیراهن بالا. در صورت تمایل می توانید روی پیراهن فلانل ژاکت یا ژاکت بپوشید.

در آخر

فلانل بسیار راحت است. انتخاب لباس هایی از این نوع می تواند با یک تیر به اهداف زیادی اصابت کند. نشانه ها چیست؟ این لباس ها به خوبی روی بدن می نشینند و راحت و گرم هستند و برای فصل زمستان امسال خوب هستند. این لباس را دوست داری؟ آیا شما طرفدار سبک ها یا طرح های ساده هستید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا