پارچه و خیاطی

همه‌چیز درباره پارچه هاوایی؛ تاریخچه، ست کردن و نگهداری از این پارچه دوست‌داشتنی

احتمالاً نام لباس هاوایی را شنیده اید. با این پارچه های زیبا و جذاب پیراهن های رنگارنگی تولید می شود که افراد مختلف فارغ از جنسیت و سن آن را دوست دارند. اما شاید افرادی باشند که ندانند قطعه ای از هاوایی چیست؟ در پاسخ به این سوال، در این مقاله شما را با تاریخچه، کاربرد و دلایل محبوبیت این نوع پارچه آشنا می کنیم. با ما بمانید.

پارچه هاوایی چیست؟

پارچه هاوایی نوعی پارچه لطیف، خنک، غیر رسمی، طرح‌دار و بسیار پرطرفدار است که و با الهام از عناصر طبیعی نواحی گرمسیری طراحی می‌شود./ عکس از: Angelina-Bambina

پارچه هاوایی پارچه ای نرم، خنک، معمولی، طرح دار و بسیار محبوب است که از عناصر طبیعی مناطق استوایی الهام گرفته شده است. چند سال پیش از این محصول منحصربفرد تنها برای ساخت پیراهن های مردانه استفاده می شد که در سراسر دنیا به پیراهن آلوها نیز معروف است. پیراهن های آلوها معمولا با یقه، آستین کوتاه یا آستین سه چهارم ساخته می شوند. اما در دوران معاصر، لباس های زنانه و بچه گانه نیز از پارچه ساخته می شد. پارچه های هاوایی معمولا از الیاف پنبه در طرح های مختلف ساخته می شوند.

تاریخچه پارچه هاوایی چیست؟

پارچه هاوایی با الهام از عناصر طبیعی نواحی گرمسیری و با تقلید از پیراهن کارگران مزارع نیشکر هاوایی تولید شد./ عکس از: Matt-Anderson

در آغاز قرن بیستم، رکود اقتصادی و بیکاری جهان را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین بسیاری از مردم مجبور به مهاجرت برای کار و کسب درآمد شدند. در آن زمان جزیره هاوایی به دلیل مزارع بزرگ نیشکر و آناناس یکی از بهترین مکان ها بود که کارگران زیادی را از کشورهای آسیایی و مناطق مختلف آمریکا جذب می کرد. این مهاجران علاوه بر زبان و آداب و رسوم، لباس ها و سبک های مختلفی را به جزیره آوردند. کیمونوهای ژاپنی طرح دار، لباس های ابریشمی رنگارنگ چینی و پیراهن های آمریکایی یقه دار در همین دسته قرار می گیرند. کیمونوی قدیمی توسط مهاجران ژاپنی ساخته شده است. این لباس اولین نسل از پیراهن های هاوایی است که به مرور زمان به نماد جزیره تبدیل شده است.

با پایان رکود اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی، به تدریج گردشگران ثروتمند و سرگرم کننده پای خود را به جزیره هاوایی باز کردند. این افراد به پیراهن های آلوها علاقه نشان می دهند. از این رو عده ای تصمیم گرفتند با ساختن نسخه به روز این پیراهن آستین کوتاه توریستی با استفاده از پارچه طرح دار زیبا، کسب و کار خود را بهبود بخشند. کم کم کار به جایی رسید که گردشگران به محض ورود به هاوایی یکی از این پیراهن ها را می پوشیدند و طرح های دیگر را به عنوان سوغاتی می خریدند. بنابراین، تجارت تی شرت Aloha به سرعت در حال رشد است. اما متاسفانه از سال 1939 تا 1945 جهان درگیر جنگ جهانی دوم بود. در نتیجه تولید پارچه و پیراهن هاوایی متوقف شد و تولیدکنندگان آنها نیز مانند سایرین به رفع نیازهای جنگ مشغول شدند. سرانجام، در دهه 1960، افراد ثروتمند و مشهوری مانند الویس پریسلی با پوشیدن پیراهن های هاوایی در مناسبت های مناسب به محبوبیت دوباره این سبک کمک کردند.

مرتبط  همه‌چیز درباره پارچه حریر؛ انواع، مزایا، معایب و روش‌های مراقبت از این پارچه

مهم‌ترین دلایل محبویت پارچه هاوایی چیست؟

پیراهن‌های هاوایی به نماد خوش‌گذرانی، ثروت و بی‌خیالی نسبت به استانداردهای معمول جامعه تبدیل شده‌اند./ عکس از: JohnnyGreig

پارچه هاوایی در سبک ها و رنگ های بسیاری با استفاده از الیاف پنبه ای با کیفیت بالا بافته می شود. لباس های ساخته شده با این لباس بسیار شیک، سبک و ساده هستند. از این رو راحتی، زیبایی و خنکی از عوامل اصلی جذب افراد بیشماری به سمت این لباس های رنگارنگ است. اما دلایل محبوبیت لباس های هاوایی فراتر از این است، همانطور که قبلا گفتیم این لباس ها فقط در هاوایی تولید می شوند و از مواد طبیعی آن کشور تهیه می شوند. از این گذشته، سفر به هاوایی برای همه مناسب نبود. این که بسیاری از افراد ثروتمند برای موج سواری، شنا، شنا و لذت بردن به سواحل اقیانوس آرام می روند. این مسافران شاد پس از بازگشت، لباس های روشن، قرمز و گران قیمت به تن داشتند و نشان می داد که تعطیلات پر از شادی و شادی را سپری کرده اند. از آن زمان، پیراهن های آلوها به نماد مهمی از تجمل، ثروت و هنجارهای اجتماعی تبدیل شده اند. از این رو آرام آرام سایر اقشار جامعه نیز پس از اقلام مورد علاقه خود به پوشیدن این لباس ها علاقه نشان دادند. اینجاست که صنعت تولید وارد عمل می شود تا نسخه های مقرون به صرفه ای از خود ایجاد کند و آنها را در دسترس همگان قرار دهد. ثبات رنگ، استحکام و امکان شستشو به روش های مختلف از دلایلی است که محبوبیت این لباس را افزایش می دهد.

کاربرد پارچه هاوایی چیست؟

پارچه هاوایی بیش‌تر برای دوخت پیراهن‌های آستین کوتاه، یقه‌دار و دکمه‌داری به‌کار می‌رود که علاوه بر آقایان، سایر افراد خانواده هم با هر سن‌وسالی می‌توانند از آن استفاده کنند./ عکس از: AugustineChang

قبلا هم گفتم که پیراهن هایی با آستین کوتاه، یقه و دکمه اغلب از پارچه هاوایی درست می شوند که علاوه بر آقایان، سایر اعضای خانواده در هر سنی می توانند از آن استفاده کنند. این پیراهن های باحال و زیبا کاملا غیر رسمی هستند. اما پوشیدن آن در محل کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. به هر حال، آنها از زمان های بسیار قدیم نماد جشن و سرگرمی بوده اند. از طرف دیگر، می توانید این پیراهن های همه کاره را در سفرهای تابستانی، تورهای شهری، مهمانی با دوستان و سفر به ساحل بپوشید.

امروزه بسیاری از برندهای معروف از این پارچه ها و لباس ها استفاده می کنند و لباس های تابستانی بسیار راحت و زیبای زنانه و دخترانه تولید می کنند. دامن های بلند، تاپ های گلدار، پیراهن های بلند و کوتاه که از پارچه های هاوایی ساخته شده اند در بین همه خریداران بسیار محبوب هستند. لباس های این دسته مانند پیراهن آلوها به ویژه برای سفرهای تابستانی و شهرهای ساحلی مفید است.

آیا برندهای معتبر هم پیراهن هاوایی را تولید می‌کنند؟

پاسخ بله است. علاوه بر تولید کنندگان لباس های ارزان قیمت، تامی، دیور، رالف لورن، ایو سن لورن و ورساچه برخی از معتبرترین برندهایی هستند که بهترین پیراهن هاوایی را تولید می کنند. قیمت این پیراهن ها بسته به جنس، طرح و برند سازنده از حدود 10 دلار تا چند هزار دلار متغیر است.

ست کردن پیراهن‌های هاوایی

پیراهن هاوایی با اکسسوری‌ها، کیف و کفش و شلوارهای راحت ترکیب زیبا و جذابی را ایجاد می‌کند./ عکس از: Fernando-Genzorc

پیراهن های هاوایی اغلب به صورت گشاد یا بزرگ طراحی می شوند. لباس و اکسسوری راحت این کیف و کفش و شلوار راحت ترکیبی زیبا و رنگارنگ ایجاد می کند. وقت آن است که ببینیم با چه چیزی می توانیم با آنها ازدواج کنیم.

از اکسسسوری‌ ساده و طبیعی استفاده کنید

پیراهن هاوایی با اکسسوری‌های متعدد و پر زرق‌وبرق جلوه زیبایی پیدا نمی‌کند./ عکس از: mediaphotos

از آنجایی که این لباس‌ها با گل‌ها و برگ‌های کوچک و بزرگ، پرندگان زیبا، میوه‌های رنگارنگ و دیگر الگوهای زنده تزئین شده‌اند، با بسیاری از وسایل الکترونیکی جور در نمی‌آیند. در صورت لزوم بهتر است از راه راه های ساده استفاده کنید که توجه زیادی را به خود جلب نکند. همچنین بهتر است با چنین لباس هایی از آویزهای گران قیمت استفاده نکنید; زیرا به هیچ وجه با هم مطابقت ندارند.

مرتبط  پارچه شانتون مانتویی و آشنایی با انواع آن

پاپیون و پاپیون اسپرت برای ست کردن با این نوع پیراهن ها توصیه نمی شود. زیرا با هم مطابقت ندارند و در صورت ترکیب ظاهری نامرتب و عجیب ایجاد می کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بهترین اکسسوری برای این بدنه آنهایی هستند که از مواد طبیعی ساخته شده اند. به عنوان مثال، در هاوایی و سایر مناطق ساحلی، معمولاً آویزهای تزئین شده با گل های آفتابگردان بزرگ یا صدف های دریایی زیبا به این لباس ها متصل می شوند.

تی‌شرت‌های ساده بپوشید

می‌توانید رنگ تی‌شرت‌تان را با یکی از گل‌ها یا طرح‌های روی پارچه هم ست کنید./ عکس از: drbimages

شاید ترجیح می دهید خودتان پیراهن هاوایی بپوشید. با این حال، اگر می خواهید، می توانید آن را گشاد بگذارید و زیر آن یک تی شرت ساده با رنگ خنثی بپوشید. تی شرت های سفید انتخاب خوبی برای پیراهن هاوایی هستند. در عین حال می توانید رنگ پیراهن را با یکی از رنگ ها یا نقش های روی پارچه هماهنگ کنید. تی شرت های طرح دار، خالدار، راه راه و پف دار معمولا در بین این پیراهن ها توصیه نمی شود. دلیل آن این است که یک لباس هاوایی با الگوی خاص خود و در کنار لباس هایی با الگوی دیگر نه تنها زیبا به نظر می رسد، بلکه می تواند عجیب به نظر برسد.

شلوارهای کتان با رنگ‌های خنثی بهترین گزینه‌اند

شلوارک‌ها یا شلوارهای ساده و کژوال با رنگ‌های خنثی از بهترین گزینه‌ها برای ست کردن با این پیراهن‌ها به حساب می‌آیند./ عکس از: mgstudyo

شورت یا شلوار غیررسمی و غیررسمی در رنگ خنثی بهترین انتخاب برای ست کردن با این پیراهن است. به عنوان مثال، پارچه های خاکی، سفید یا کرم رنگ پارچه یا شلوار بوم را می توان با اکثر طرح های پارچه هاوایی استفاده کرد. این ترکیب رنگ و متریال معمولاً بسیار زیبا است و در عین حال ظاهری کژوال و راحت ایجاد می کند. آنها راحت، سبک هستند و به خوبی با این نوع لباس ست می شوند. البته می توانید پیراهن هاوایی را با زمینه مشکی و لباس یا شلوار جین تیره ست کنید. شلوار جین آبی به دلیل ماهیت معمولی و راحت خود، محبوب ترین انتخاب برای زمانی است که می خواهید شیک و در عین حال شخصی و راحت باشید.

از کت‌ لینن و کتان استفاده کنید

پوشیدن کت لینن با پیراهن هاوایی جلوه زیبایی ایجاد می‌کند./ عکس از: minianne

تا همین اواخر، پوشیدن پیراهن هاوایی با کت مد نبود. زیرا لباس حتی اگر از پارچه های جدید و اسپرت باشد بسیار رسمی است. با این حال، اکنون قوانین مد بسیار تغییر کرده است. این مشکل باعث شده تا بسیاری از طرفداران پیراهن هاوایی آن را با ژاکت بپوشند. اگر جزو این دسته هستید توصیه می کنیم از کت های تابستانی کتان یا کتان در رنگ های خنثی استفاده کنید. این پیراهن ها با شلوار جین آبی و مشکی خوب به نظر می رسند.

در هنگام انتخاب کفش دقت کنید

صندل‌های تابستانی، گیوه و کفش لوفر از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای پوشیدن با پیراهن‌های هاوایی به حساب می‌آیند./ عکس از: CWMGary

با چنین لباس های راحتی بهتر است کفش راحتی بپوشید. صندل های تابستانی، کفش های لوفر و دانشگاه بهترین انتخاب برای پیراهن هاوایی هستند. برخی از افراد حتی این لباس ها را با دمپایی های زیبا در ساحل و دریا ترکیب می کنند.البته هستند افراد مشهور و برخی دیگر که پیراهن هاوایی را با کفش های مجلسی می پوشند. این انتخاب تا حد زیادی به شرایط و شرایط پوشیدن لباس بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید پیراهن گلدار زیبای خود را در یک مهمانی صمیمی بپوشید، قطعاً نمی توانید صندل و دمپایی بپوشید.

مرتبط  پارچه گینگهام چیست؟ ویژگی‌ها، کاربرد و نحوه مراقبت از این پارچه دوست‌داشتنی

انتخاب کیف مناسب اهمیت دارد

کیف‌های رنگی اسپرت کنفی و حصیری یا کوله‌پشتی‌های زیبا و رنگارنگ با پیراهن هاوایی تلفیق خوب را ایجاد می‌کنند./ عکس از: dorioconnell

کیسه های کنفی، حصیر یا پارچه ای بهترین گزینه ها هستند. که به راحتی می توان آن را با پیراهن هاوایی ست کرد و به استایل شما جذابیت بخشید.

بهترین پیراهن‌های هاوایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهترین لباس های هاوایی از الیاف پنبه ای با کیفیت بالا ساخته شده اند که بسیار ظریف و نرم هستند. در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های یک پیراهن خوب هاوایی این است که گشاد، نرم، خنک و از الیاف طبیعی ساخته شده است. بنابراین، این لباس ها برای تابستان، تعطیلات و ساحل عالی هستند. بنابراین در خرید پیراهن هاوایی دقت کنید و پارچه هایی را انتخاب کنید که از الیاف پلاستیکی استفاده نمی شود.

چند توصیه مهم درباره پارچه هاوایی

در هنگام شست‌وشو پیراهن هاوایی را پشت‌ورو کنید و بگذارید در معرض هوا و آفتاب خشک شود./ عکس از: Iker-Martiarena
  • پارچه هاوایی را می توان با دست یا ماشین شستشو داد و می توانید آن را به خشکشویی ببرید.
  • هنگام شستشو در ماشین لباسشویی، ماشین را با چرخه آهسته روشن کنید.
  • قبل از شستن پیراهن هاوایی، چه با دست یا ماشین، بهتر است آن را از داخل بچرخانید.
  • پارچه های اصیل هاوایی رنگارنگ و جاودانه هستند. اما برای جلوگیری از عوارض ناخواسته، بهتر است آنها را یکی یکی بشویید.
  • بهتر است این لباس ها را به جای گذاشتن در خشک کن در آفتاب خشک کنید. استفاده مداوم از خشک کن ممکن است پارچه های ظریف را پوسیده کند.
  • برای جلوگیری از چین و چروک، بهتر است یک پیراهن با کیفیت هاوایی را خیس روی چوب لباسی آویزان کنید و اجازه دهید هوا خارج شود. بنابراین لازم نیست همیشه این کار را انجام دهید. اتو کردن مکرر می تواند به پارچه های ظریف آسیب برساند.
  • پیراهن های هاوایی باید گشاد و گشاد باشند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم هنگام خرید، گزینه ای را انتخاب می کنند که از اندازه معمول خود کوچکتر است. اما هرگز پیراهنی خیلی بزرگ یا خیلی بلند نخرید.
  • هنگام خرید آنلاین می توانید به راحتی به راهنمای سایز مراجعه کرده و با اندازه گیری عرض سینه خرید خود را تایید کنید.

کدام هنرمندان پیراهن هاوایی می‌پوشند؟

در میان هنرمندان قدیمی، الویس پریسلی بیشتر به خاطر پوشیدن پیراهن هاوایی در سفرهای متعددش به ساحل مشهور است.

سلبریتی های امروزی همچنان به سنت پوشیدن پیراهن هاوایی وفادار هستند. به عنوان مثال، تصویر زیر “رایان رینولدز” را نشان می دهد که یکی از این لباس های زیبا را پوشیده است.

جورج کلونی هرگز فرصت پوشیدن پیراهن هاوایی را از دست نمی دهد. اگر باور ندارید، به تصویر زیر نگاه کنید.

بدیهی است که ستاره های مسن نیز دوست دارند این نوع لباس ها را بپوشند. در عکس زیر “رابرت دنیرو” را با پیراهن زیبای هاوایی می بینید.

انواع مدل‌های جذاب پیراهن هاوایی

سخن آخر

در این مقاله سعی شده است بدانیم پارچه هاوایی چیست و چه کاربردی و چه کاربردی دارد. در عین حال اطلاعات دقیق و کاملی از نحوه ساخت این لباس ارائه کرده ایم. نظر شما در مورد پیراهن هاوایی چیست؟ آیا دوست دارید چنین لباسی بپوشید؟ مایلیم نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان در بخش “نظرات کاربران” به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا