پارچه و خیاطی

پارچه پرنس دوگال چیست؟ کاربردها، مراقبت و روش‌های ست کردن

در این مقاله خواهیم دید که لباس پرنس دوگال چیست و چگونه با لباس های دیگر مقایسه می شود. با ما همراه باشید تا از تمام جزئیات جالب و مهم این لباس معروف و زیبا مطلع شوید. پارچه ها، الگوها و رنگ های زیادی وجود دارند که نقش نمادینی در صنعت مد دارند. پوشیدن لباس هایی با شکل ها و فرم هایی که در تاریخ شنوایی نشان داده شده است چیزی فراتر از زیبایی را برای مردم ایجاد می کند. در واقع چنین چیزهایی با گذشت زمان به نماد تبدیل می شوند و حکایت از زندگی، نظام فکری و موقعیت اجتماعی افراد دارند. کت شاهزاده دوگال در واقع یکی از نمادهاست.

تاریخچه پارچه پرنس دوگال چیست؟

گروهی از مالکان و ثروتمندان انگلیسی پس از مهاجرت به اسکاتلند این طرح را برای پارچه لباس‌هایشان انتخاب کردند.

پارچه پرنس دوگال به پارچه شاهزاده ولز نیز معروف است. برای دانستن تاریخچه این نساجی باید راه زیادی را طی کنید. در آغاز قرن نوزدهم، گروهی از مالکان ثروتمند بریتانیایی تصمیم گرفتند به اسکاتلند نقل مکان کنند. از آنجایی که این افراد در اصل قبایل اسکاتلندی نبودند، نمی توانستند از لباس ها و پارچه های سنتی منطقه برای مراسم و مراسم رسمی استفاده کنند.

پادشاه جورج چهارم انگلستان تاکید کرد. اقوام مختلف در سنت های مختلف از نمادها و لباس ها برای بیان قومیت خود استفاده کرده اند. در نتیجه، مهاجران جدید طرح های چک را پذیرفتند، اما در نمادگرایی آنها متفاوت بودند. در آن زمان، بسیاری از این افراد در دره گلنورکوهارت زندگی می کردند، بنابراین بزرگترین و خلاقانه ترین طرح در اسکاتلند «گلن چیک» نام داشت. با گذشت زمان این طرح تاریخی زیبا به مکان دیگری منتقل شد. در صنعت نساجی بریتانیا توسعه یافت و در میان اشراف محبوبیت خاصی داشت. از زمان سلطنت ادوارد هفتم پادشاه بریتانیا، پرنس دوگال پارچه مهمی برای پیراهن و شلوار وارثان تاج و تخت بریتانیا بوده است.

ادوارد هفتم که قبل از سلطنت با نام شاهزاده ولز یا شاهزاده دوگال شناخته می‌شد به شدت به پوشیدن لباس‌هایی با این طرح علاقمند شد.

ادوارد هفتم که قبل از به سلطنت رسیدن به «شاهزاده ولز» یا «شاهزاده مرغ دریایی» معروف بود، علاقه زیادی به پوشیدن لباس هایی از این پارچه داشت. به همین دلیل این لباس نام خود را گرفت. «شاهزاده دوگل» و «شاهزاده ولز» هر دو مترادف هستند. با این تفاوت که نام اول فرانسوی و دومی انگلیسی است.

مرتبط  پارچه کشمیر مناسب چه فصلی است؟

پارچه پرنس دوگال نماد چیست؟

پارچه پرنس دوگال از زمان‌های قدیم و حتی در حال حاضر نماد ثروت، جایگاه اجتماعی برجسته و وفور اقتصادی است

با توجه به تاریخچه این پارچه، شاهزاده دوگال از زمان های قدیم نماد ثروت، برجستگی اجتماعی و موفقیت اقتصادی بوده است.

جنس پارچه پرنس دوگال چیست؟

در حال حاضر، این پارچه لوکس توسط معتبرترین نساجی‌های سراسر جهان با استفاده از الیاف پنبه، نخ، پشم و حتی الیاف پلی‌استر بافته می‌شود.

پارچه های پرنس دوگال معمولاً از نخ های پشمی مرغوب در ضخامت های مختلف بافته می شوند. اگرچه اکثر این پارچه ها پشمی هستند اما بسیار زیبا هستند و در ساخت کت و شلوار مردانه، کراوات، کلاه، شال گردن و حتی پیراهن های شیک زنانه کاربرد فراوانی دارند. برخی از انواع آن بسیار ضخیم هستند و در روزهای سرد سال برای تهیه مانتوهای گرم و نرم استفاده می شوند. در اصل، پارچه پرنس دوگال تنها در انگلستان با استفاده از بهترین پشم اسکاتلندی تولید می شد. اما در حال حاضر این پارچه مجلل توسط پارچه های معروف دنیا با استفاده از الیاف پنبه، نخ، پشم و حتی پلی استر بافته می شود.

پارچه پرنس دوگال از چه زمانی در اختیار عموم مردم قرار گرفت؟

وقتی هنرپیشگانی مانند «شان کانری» با این لباس بر صفحه سینما ظاهر شدند، مردم عادی هم به پوشیدن آن تمایل نشان دادند و برندهای گوناگون دوخت لباس با این پارچه را آغاز کردند.

پارچه پرنس دوگال که در اصل فقط برای افراد ثروتمند و نخبگان اختصاص داشت، به زودی توجه افراد مشهور و ستاره های روز را در قرن بیستم به خود جلب کرد. زمانی که بازیگرانی مانند «شان کانری» با کت و شلوارهای شیک و شیک از این پارچه روی پرده ظاهر شدند، عوام و شیک پوشان آن زمان نیز از این کار پیروی کردند. این طرح تزیینی به زودی توجه طراحان متخصصی چون «رالف لورن» و «مایکل باستیان» را به خود جلب کرد. بنابراین، زرق و برق اروپایی وارد فرهنگ آمریکایی شد، این بار در قالب لباس مجلل شاهزاده دوگال، که ترکیب خوبی را ایجاد کرد.

ویژگی‌های پارچه پرنس دوگال چیست؟

این پارچه دارای نقوش شطرنجی کج‌راه با تلفیقی از چهارخانه‌های ریز و درشت است که عمدتا با استفاده از الیاف پشمی و پنبه‌ای بافته می‌شود.

نوع طراحی و لبه های منحصر به فرد از ویژگی های اصلی پرنس داگلاس است. طرح چک این پارچه ها معمولا با استفاده از ترکیب مربع های کوچک و بزرگ بافته می شود و از الیاف پشم و پنبه استفاده می شود. امروزه این طرح به صورت چاپ روی پارچه های زیادی دیده می شود که از دیگر ویژگی های این طرح می توان به وجود نقوش «پیر دو پل» بر روی برخی از قطعات آن اشاره کرد. “Pierre de Paul” یکی از محبوب ترین طرح های کلاسیک برند “دیور” است که نمادی از ثروت از زمان ورود به صنعت مد است.

وجود نقوش مشهور «پیر دو پل» در برخی از قسمت‌های این پارچه از مشخصات مهم آن به حساب می‌آید.

پارچه پرنس دوگال برای دوخت لباس های بهار، تابستان، پاییز و زمستان بسته به نوع نخ استفاده می شود. ساختار این متریال از ترکیب الیاف دوتایی یا چهارگانه روشن و تیره تشکیل شده و اشکالی غیرعادی ایجاد می کند و شکل مربع یا شطرنجی زیبایی دارد که چشم هر مد لباسی را به خود جلب می کند.
اما پس از مدتی ترکیب رنگ های خاکستری، قرمز، سفید و مشکی در انواع دیگر محصولات ظاهر شد و رواج یافت. امروزه، پارچه‌های پرنس دوگال در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند، با این حال، قهوه‌ای و خاکستری همچنان محبوب‌ترین رنگ‌ها هستند.

مرتبط  پارچه کشمیر دقیقا چیست؟ ویژگی‌ها و نحوه مراقبتش را بشناسید

روش شست‌وشوی پارچه پرنس دوگال چیست؟

پارچه پرنس دوگال باید با آب سرد و بدون چرخش شسته شود.

بهترین راه برای رنگرزی و شستن پیراهن، کت، کت و کت و شلوار مردانه و زنانه پرنس دوگال، خشکشویی است. در غیر این صورت، چنین پارچه ای باید در آب سرد (تا 30 درجه سانتیگراد) شسته شود. در عین حال ماشین لباسشویی را روی حالتی قرار دهید که کمترین چرخش را داشته باشد و پارچه را بیش از حد تخلیه نکند. اکنون اکثر ماشین های لباسشویی دارای برچسب “شستشوی دستی” هستند که برای شستن این نوع لباس ها ایده آل است. مراقب باشید، باید از خشک کردن لباس های شاهزاده دوگال خودداری کنید. هرگز این پارچه را در خانه اتو نکنید. همچنین پارچه پرنس دوگال را سفید نکنید.

روش ست کردن پارچه پرنس دوگال چیست؟

بسته به موقعیت و سلیقه این پارچه را می‌توان با انواع لباس‌ها ست کرد.

پارچه پرنس دوگال به دلیل طراحی خاص و رنگ های الیافی فراوان به راحتی با رنگ های مختلف ترکیب می شود. به عنوان مثال، بسته به فصل، می توانید یک کت دو نفره را با یک لباس ساده ترکیب کنید.

بسته به فصل می‌توانید یک کت‌وشلوار دوگال را با یک جلیقه ساده ست کنید.

از طرفی ترکیب پیراهن و شلوار دوگال با پیراهن ساده یا پیراهنی به رنگ یکی از پارچه ها بسیار جذاب خواهد بود.

پوشیدن پیراهن ساده و متناسب با یکی از رنگ‌های به‌کار رفته در پارچه هم ترکیب زیبایی با لباس پرنش دوگال ایجاد می‌کند.

کت پرنس دوگال جایگاه ویژه ای در بین افراد در هر سنی دارد. فقط یک شلوار مشکی یا شلوار کتان بپوشید که به خوبی مناسب است و از استایل منحصر به فرد خود لذت ببرید.

کت تک پرنس دوگال همراه با شلوار جین و یک پیراهن ساده استایل زیبایی را ایجاد می‌کند.

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال در مراسم رسمی

کت‌وشلوار پرنس دوگال همراه با یک کراوات ابریشمی، پیراهن ساده و خوش‌دوخت و همچنین، اکسسوری چرمی درجه یک برای مراسم رسمی ایده‌آل است.

برای هماهنگی با کت و شلوار پرنس دوگال در یک مراسم رسمی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پیراهن زیبا (ترجیحا سفید)، یک کراوات ابریشمی زیبا و کفش های چرم کلاسیک انتخاب کنید. این ترکیب یک سبک رسمی و در عین حال متمایز ایجاد می کند.

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال به‌صورت نیمه‌رسمی

در رویدادهای نیمه‌رسمی می‌توانید کت تک یا کت‌وشلوار دوگال را با جامپر و کفش لوفر ست کنید.
کت پرنس دوگال زنانه به زیبایی با اسنیکر و شلوار سفید ست شده و استایل کژوال چشم‌نوازی ساخته است.

شما می توانید آن را با پیراهن های سه دکمه، تی شرت، جامپر، کت و کفش راحتی بپوشید تا با کت و شلوار پرنس دوگال مطابقت داشته باشد. خوب است بدانید که ژاکت اصطلاح انگلیسی برای یقه گرد یا پیراهن آستین بلند ساخته شده از نخ بافتنی است. پشت یک مربع جیبی است که بسته به سلیقه و سبک می تواند از ابریشم، کتان یا کتان ساخته شود. این لباس مردانه معمولا با رنگ لباس همخوانی دارد و بیشتر جنبه تزئینی دارد. از سوی دیگر، لوفر یک کفش ورزشی بسیار زیبا است که از جیر یا چرم ساخته شده و مکمل یک استایل نیمه رسمی است.

ست کردن کت‌وشلوار پرنس دوگال برای جلسات کاری و حرفه‌ای

برای جلسات کاری می‌توانید کت‌وشلوار پرنس دوگال را با یک پیراهن رسمی و یک جفت کفش آکسفورد یا کفش دربی ست کنید.

کت و شلوار پرنس دوگال یکی از مناسب ترین گزینه ها برای حضور در جلسات کاری و بازدیدهای حرفه ای است. برای این کار می توانید آن را با پیراهن رسمی و کفش آکسفورد یا کفش دربی ست کنید. در صورت تمایل، کراوات های ابریشمی رنگی می تواند مکمل خوبی برای این لباس باشد.

مرتبط  مناسب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس زمستانی

چه پیراهنی را با کت‌وشلوار پرنس دوگال بپوشم؟

پوشیدن پیراهن‌ها، تی‌شرت‌ها و جامپرهای ساده همراه با این لباس می‌تواند چشم‌نواز و خیره‌کننده باشد.

این پیراهن را می توان با لباس ها، پیراهن ها و پلیورهای ساده پوشید و به لطف طراحی ظریف پارچه پرنس دوگال، چشم نواز است. به جای آن بهتر است پیراهن های گلدار و طرح دار و تی شرت های طرح دار نپوشید.

اکسسوری مناسب برای کت‌وشلوار پرنس دوگال چیست؟

پوشت‌های ساده و متناسب با رنگ کراوات یا پیراهن، کراوات‌های ابریشمی تک‌رنگ، دکمه سردست‌های ساده از جمله اکسسوری‌های مناسب برای ست کردن با این لباس هستند.

از آنجایی که پارچه پرنس دوگال طراحی شلوغ و منحصر به فردی دارد، پیشنهاد می شود در کنار آن از مواد خوب، قدیمی و ساده استفاده کنید. برای این منظور یقه های ساده و متناسب با رنگ کراوات یا پیراهن، کراوات های ابریشمی ساده، دکمه های ساده اما ظریف و همچنین کمربندهای چرمی زیبا مناسب هستند. خانم ها همچنین می توانند جواهرات ظریف و ساده را با لباس های گلدار زیبای خود ست کنند و کیف و کفش چرم کلاسیک را انتخاب کنند.

کاربرد پارچه پرنس دوگال چیست؟

این پارچه برای دوخت انواع پالتوها و لباس‌های زنانه و مردانه و همچنین، تهیه کیف، کفش، شال گردن، کلاه و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

در ابتدا از این پارچه فقط برای ساخت ژاکت و شلوار استفاده می شد. اما امروزه پارچه های پشمی، پنبه ای، پنبه ای یا حتی دوگال چاپی در انواع لباس ها دیده می شود. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کت زنانه و مردانه
  • کت تک
  • کت‌ودامن
  • شلوار تک
  • جلیقه
  • تی شرت Wanawake
  • پیراهن‌ مردانه
  • کلاه
  • کراوات
  • پاپیون
  • شال گردن

مدل لباس زنانه

کدام سلبریتی‌ها لباس پرنس دوگال را می‌پوشند؟

با توجه به تاریخچه پارچه پرنس دوگال، اشراف، شخصیت ها و مشاهیر انگلیسی همچنان عاشق پوشیدن این طرح هستند. در تصویر زیر «کیت میدلتون»، «پرنسس دایانا» و «مگان مارکل» را می بینید که لباس های متفاوتی از این پارچه به تن دارند.

«کیت میدلتون»، «پرنسس دایانا» و «مگان مارکل» در لباس‌های متنوعی با طرح پرنس دوگال

در تصویر زیر، دیوید بکهام در یک کت بلیزر خوش دوخت پرنس دوگال مانند همیشه شیک به نظر می رسد.

«دیوید بکهام» با یک کت‌وشلوار پرنس دوگال خوش‌دوخت

بندیکت کامبربچ نیز پوشیدن کت و شلوار دوگال را دوست دارد. در عکس زیر این بازیگر معروف را با پیراهن سفید ساده و کراوات مشکی هماهنگ می بینید.

«بندیکت کامبربچ» در یک کت‌وشلوارها دوگال همراه با یک پیراهن سفید ساده و کروات مشکی

مدل های لباس رسمی مردانه

سخن آخر

در این مقاله سعی شده است اطلاعات مفید و خواندنی در مورد لباس و استایل پرنس دوگال جمع آوری و به اشتراک بگذاریم. نظر شما در مورد پارچه پرنس دوگال چیست؟ آیا شما هم این لباس ها را می پوشید؟ چه لوازمی را با لباس هماهنگ می کنید؟ خوشحالیم که تجربه خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا