بهداشت و سلامت

آیا تغییر بوی ادرار کشنده است؟

بوی طبیعی ادرار برای هر فردی منحصر به فرد است. گاهی اوقات متوجه می شوید که بوی ادرارتان تغییر کرده و قوی تر از حد معمول است. معمولا مشکلی نیست. اما گاهی اوقات تغییر در بوی ادرار نشان دهنده یک بیماری جدی است که نیاز به نظارت و درمان دارد. با مجله اینترنتی بنوان همراه باشید.

چه عواملی باعث تغییر بوی ادرار می‌شوند

عوامل اصلی که می توانند بر بوی ادرار تأثیر بگذارند عبارتند از:

۱. غذاها و نوشیدنی‌های مصرفی

بسیاری از مواد تشکیل شده در طول هضم از طریق ادرار دفع می شوند. این چیزها می توانند بوی ادرار شما را تغییر دهند.

۲. کم آب بودن بدن

مایعات در جریان ادرار نقش دارند. ادرار همیشه حاوی مواد زائد مانند آمونیاک است. اما اگر بدن مختل شود، مقدار این ماده افزایش می یابد و بوی ادرار قوی می شود.

۳. عفونت مجاری ادراری

اگر عفونت ادراری دارید، اغلب ادرار می کنید و بوی ادرارتان تغییر می کند. این تغییر در این شرایط به دلیل وجود باکتری در آن است.

۴. سنگ کلیه

سنگ کلیه به دلایل مختلفی بوی ادرار را تغییر می دهد. این بیماری جریان ادرار را کند یا متوقف می کند و باعث تجمع املاح و آمونیاک می شود. همچنین خطر عفونت را افزایش می دهد

مرتبط  خواص امگا ۳ : معجزه باورنکردنی سلامتی

۵. بیماری ادرار شربت افرا

افرادی که با بیماری ادرار شربت افرا متولد می شوند، نمی توانند اسیدهای آمینه خاصی را تجزیه کنند. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند. وقتی اسیدهای آمینه در بدن جمع می شوند، ادرار بوی شیرینی پیدا می کند

۷. دیابت کنترل نشده

اگر قند خون بالا را درمان نکنید، ممکن است متوجه بوی میوه در دهان یا ادرار خود شوید. این بوی شیرین و میوه ای ناشی از تجمع کتون ها در بدن و دفع آنها از طریق ادرار است.

۸. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های‌ حاوی ویتامین

بدن مواد مغذی اضافی را که به آنها نیاز ندارد از طریق ادرار دفع می کند. اگر ویتامین B6 بیش از حد وجود داشته باشد، ادرار بدبو می شود. در افرادی که مقادیر زیادی تیامین (ویتامین B1) دریافت کرده بودند، بوی ادرار شبیه بوی ماهی بود.

۹. داروها

داروهای سولفا می توانند باعث بوی بد ادرار شوند. از جمله این داروها می توان به آنتی بیوتیک های سولفونامید اشاره کرد. این آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های مجاری ادراری و سایر عفونت ها استفاده می شود

۱۰. بارداری

کم آبی ناشی از سقط جنین و مصرف ویتامین ها در دوران بارداری می تواند بوی ادرار را تغییر دهد. بارداری همچنین خطر عفونت های دستگاه ادراری و کتون در ادرار را افزایش می دهد که هر دو می توانند بر بوی ادرار تأثیر بگذارند.

۱۶. نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی

اگر ادرار برای مدتی در مثانه باشد، ممکن است بوی آن تغییر کند. احتباس ادرار می تواند باعث تغییر در بو و افزایش خطر عفونت ادراری شود.

مرتبط  عوارض مصرف زیاد روغن زیتون را جدی بگیرید!

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بوی قوی و غیرعادی ادرار بیش از دو روز ادامه داشت یا علائم زیر را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار بدبو
  • گیجی
  • نفخ
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • آسیب اضافی ناخواسته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا