پارچه و خیاطی

بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد

پارچه ها در صنعت مد بسیار متفاوت هستند. هر نوع پارچه زیبایی خاص خود را دارد و می توان از آن برای مصارف مختلفی استفاده کرد. ژاکارد یکی از محبوب ترین پارچه های مدرن و رسمی است که برای ساخت لباس و انواع لباس های زنانه استفاده می شود. گاهی این پارچه را با پارچه های دیگر ترکیب می کنند تا جذابیت لباس بیشتر شود. بنابراین ارزیابی و ارائه بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد ضروری است

پارچه ژاکارد و کاربردهای آن

پارچه ژاکارد نوعی پارچه بسیار پرطرفدار است که نقش آن به جای چاپ یا گلدوزی بافته می شود. پارچه های ژاکارد مدرن امروزی از الیاف مختلفی مانند پنبه، ابریشم یا پلی استر ساخته می شوند. از ویژگی های اصلی پارچه های ژاکارد می توان به طرح های پیچیده و مواد مستحکم و ضخیم اشاره کرد. پارچه ژاکارد دو رو بوده و طرح یک طرف پارچه در سمت دیگر منفی است که بر جذابیت پارچه می افزاید. پارچه های ژاکاردی زیبا و بادوام در طرح ها و ضخامت های متنوع که برای مصارف مختلف از جمله دوخت لباس زنانه قابل استفاده است. اغلب برای دوخت لباس های تابستانی زیبا از پارچه ژاکارد یا نخی استفاده می شود. در این صورت بهتر است پارچه را با ژاکارد ابریشمی یا نخی که معمولاً پارچه هایی از یک نوع هستند ترکیب کنید. دلیل ترکیب پارچه های ساده با پارچه های ژاکارد این است که این نوع پارچه در رنگ ها و نقش های زیادی بافته می شود. بنابراین، لباس در مقایسه با استفاده از پارچه های مختلف که معمولاً طرح یا طرح ساده ای ندارند، بهتر به نظر می رسد.

از طرف دیگر هم برای دوخت لباس های زمستانی از پارچه ژاکارد ضخیم تر استفاده می کنند. در اینجا هم بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد ضخیم، پارچه های ضخیم تر که از پشم تهیه شده اند می تواند گزینه خوبی باشد.

در اینجا لیستی از پارچه های قابل استفاده با ژاکارد وجود دارد.


مطالب مرتبط: پارچه ژاکارد و 7 ایده برای تی شرت پاییزی


پارچه کتان لمه برای ترکیب با پارچه ژاکارد

کتان یکی از بهترین پارچه های موجود است. به همین دلیل با پارچه ژاکارد به خوبی کار می کند. این پارچه بسیار جاذب است و اجازه عبور هوا را می دهد. به همین دلیل بهتر است با پارچه ژاکارد ترکیب شود تا خنکی و تنفس پوست در هوای گرم افزایش یابد.

مرتبط  مقایسه قیمت پارچه لینن ساده و لینن سوزن دوزی

پارچه کتان لمه نسبت به پارچه های کتان معمولی بسیار چشمگیرتر است و برای دوخت لباس های مجلسی در کنار پارچه ژاکارد بسیار زیبا و جذاب تر می شود. دلیل نامگذاری آن به کتان لمه وجود نخ درخشان سیم است که نمایی براق را به پارچه می دهد. این پارچه در رنگ های متنوع در بازار موجود است. طراحان لباسی که به دنبال ایجاد تنوع در طرح های خود هستند می توانند انواع لباس مجلسی و یا مانتو را از ترکیب پارچه ژاکارد و پارچه کتان لمه خلق کنند.

پارچه کرپ برای ترکیب با پارچه ژاکارد

یکی دیگر از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد پارچه کرپ است. این پارچه نیز مانند پارچه ژاکارد از الیاف مختلفی تولید می شود. یکی از خصوصیات آن داشتن حس دانه دانه و یا چین جزئی روی سطح پارچه است. پارچه کرپ همچنین نرم و کمی هم براق بوده و از نظر طرح ساده به نظر می رسد. بنابراین می تواند گزینه بسیار جذابی برای ترکیب با پارچه ژاکارد باشد. پارچه کرپ هم مثل ژاکارد در ضخامت های مختلف تولید می شود و البته می تواند نرم و یا زبر باشد. درنتیجه انتخاب ترکیب مناسب از پارچه ژاکارد و پارچه کرپ خیلی کار سخت و طاقت فرسایی نیست. کافی است تا پارچه ها از نظر جنس با هم هماهنگ باشند. انتخاب طرح و رنگ هم به عهده طراح لباس است.

پارچه ابر و بادی

طرح ماربل یا ابر و بادی این گونه ایجاد می شود که چند رنگ مختلف (می توانند رنگ های متضاد یا نزدیک به هم باشند) در کنار هم قرار می گیرند، بدون اینکه ادغام شوند. پارچه ابر و بادی از سایه های رنگ مختلف در کنار هم تشکیل شده که جذابیت و زیبایی خاص خودش را دارد. به همین ترتیب این نوع پارچه یکی از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد است. پارچه های ابر و بادی معمولا خنک و سبک هستند. این پارچه در ترکیب با پارچه های ژاکارد سبک مثل ابریشمی و پنبه ای بسیار عالی به نظر می رسند. طرح های انتزاعی پارچه ابر و بادی در کنار طرح های منظم پارچه ژاکارد می تواند ترکیب مدرنی به لباس مورد نظر بدهد.

مرتبط  پارچه شانل چاپی چیست + 5 ایده استایل زمستانی با این پارچه

پارچه حریر

یکی دیگر از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد پارچه حریر است. باوجود اینکه این پارچه از خانواده ابریشم به شمار می رود اما تفاوت هایی هم با پارچه ابریشم دارد. پارچه حریر سبک تر و منسجم تر است و معمولا به صورت تک رنگ بافته می شود. ترکیب پارچه حریر با ژاکارد بسیار متداول بوده و اکثرا برای دوخت لباس های مجلسی یا بهاره و تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که پارچه حریر به دلیل حضور ساتن در تار و پود آن درخشندگی بسیار زیبایی دارد. از این جهت لباس دوخته شده از ترکیب ژاکارد با حریر نیز ظاهر و نمای شکیل‌ تر و باشکوه تری می گیرید.

قیمت پارچه ژاکارد طرح دار

پارچه شیفون

پارچه شیفون یکی از پارچه های زیبا و پرطرفدار است که می توان از آن به عنوان یکی از بهترین پارچه ها برای هماهنگی با پارچه ژاکارد استفاده کرد. پارچه شیفون کمی براق، ساده و سبک. پارچه ابریشمی دارای چروک های بسیار ریز است. این باعث می شود که زیر انگشتان کاملاً خشن باشد. پارچه ابریشم تنها با دو نوع نخ کرپ و نخ تار استاندارد بافته می شود. پارچه‌های ابریشمی که با نخ کرپ بافته می‌شوند عموما دوام بیشتری دارند. برای دوخت پیراهن تابستانی با پارچه ژاکارد معمولا از پارچه ابریشمی در کنار پارچه ژاکارد استفاده می کنند تا لباس زیباتر به نظر برسد. پارچه ابریشم از انواع الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی ساخته می شود.

پارچه ساتن

پارچه ساتن که ظاهری براق و براق دارد یکی از رایج ترین و بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد است. یک طرف پارچه ساتن براق و صاف و روی دیگر آن مات است. در هر صورت این پارچه ظاهری بسیار زیبا و زیبا دارد و می تواند با پارچه های ژاکارد ترکیب غیرعادی ایجاد کند.


نکته آموزشی: برند تولیکا معروف ترین برند ایران است


پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا متریالی ساده، سبک، سبک و براق است که به راحتی دوخته می شود. تمام پارچه های ارگانزا دارای سوراخ های کوچکی هستند. از پارچه ارگانزا برای دوخت انواع لباس شب و راحتی استفاده می شود. همچنین یکی از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد است. جنس این پارچه می تواند ابریشم، پلی استر یا نایلون باشد. الیاف مصنوعی بیشتر، بادوام تر از ارگانزا. با این حال، این پارچه بسیار ظریف است و باید با احتیاط از آن استفاده کرد زیرا تمایل به پارگی دارد.

مرتبط  با مشخصات پارچه سیلک ابریشم آشنا شوید

لازم به ذکر است که کیفیت ارگانزا به تعداد سوراخ ها بستگی دارد. تعداد سوراخ های اضافی نشان دهنده کیفیت این نوع پارچه است. ترکیب ژاکارد پف کرده و ارگانزا برای ایجاد لباس های شب زیبا یا لباس های مدرن توصیه می شود.

خرید پارچه ژاکارد پفکی

پارچه تافته

پارچه تافته از جمله پارچه هایی است که به روشی ساده بافته می شود. معمولا برای تولید پارچه تافته از الیاف ابریشم بهره می گیرند. اما می توان از انواع الیاف دیگری نظیر استات، نایلون، پلی استر و یا دیگر الیاف مصنوعی استفاده کرد. ظاهر براق و درخشنده پارچه تافته آن را به یکی از بهترین پارچه ها برای ترکیب با پارچه ژاکارد تبدیل کرده است. یکی از دلایل محبوبیت پارچه تافته نرم و تزیینی بودن آن است. می توان برای قسمت های لباس تهیه شده از پارچه ژاکارد از آن استفاده کرد. جنس و ضخامت پارچه تافته باید متناسب با پارچه ژاکارد انتخاب شود. همچنین می توان از رنگ های نزدیک به هم و یا متضاد برای دوخت لباس استفاده کرد. طراحی لباس ترکیبی با ژاکارد و تافته کاملا سلیقه ای و به ذوق طراح و نظر استفاده کننده باز می گردد.

جمع بندی

ژاکارد یکی از زیباترین پارچه هاست. برای دوخت انواع مانتو و لباس و لباس راحتی استفاده می شود. بیشتر طراحان برای جذابیت بیشتر و نشان دادن جلوه پارچه ژاکارد از پارچه های دیگری غیر از ژاکارد استفاده می کنند. پارچه هایی که بهترین کار را با پارچه ژاکارد دارند عبارتند از لاما، ابریشم، ساتن، ارگانزا، تور، تافته، چرم، پارچه ابریشمی، پارچه کشمیر، شنل، ترمه، ابر و لباس بدن، کرپ. البته پارچه های مختلف عالی هستند. این لیست تنها تعدادی از انواع محصولات قابل استفاده با محصولات ژاکارد را نشان می دهد.

منبع: www.kresent.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا