پارچه و خیاطی

پارچه گینگهام چیست؟ ویژگی‌ها، کاربرد و نحوه مراقبت از این پارچه دوست‌داشتنی

Gingham یک پارچه بسیار قدیمی است که می توان از آن در هر چیزی از پیش بند آشپزخانه و لباس مجلسی گرفته تا لباس عروس استفاده کرد. اگر از طرفداران فیلم و کارتون هستید پس باید لباس چهارخانه دوروتی از فیلم و کارتون جادوگر شهر اوز را به یاد بیاورید. آیا دوست دارید این پارچه زیبا را ببینید؟ این پست را از دست ندهید.

پارچه گینگهام و ویژگی‌های متمایز آن

این یک پارچه نخی متوسط ​​تا روشن با طرح چهارخانه است. در واقع طرح راه راه در گذشته طرح اصلی شلوار بوده است. اما با گذشت زمان، الگوی آن به شطرنجی تغییر کرد. به طور سنتی پشت این پارچه سفید و نقوش آن رنگی است. رایج ترین رنگ های آن قرمز-سفید و آبی-سفید است. اما در تمام رنگ های رنگین کمان ساخته می شود و می توانید آن ها را در بازار پیدا کنید.

طرح گینگهام از مقدار مساوی نخ رنگی و نخ سفید در تراکم و بافت تشکیل شده است. الگوی تکراری آن به این صورت است: یک مربع سفید خالص، یک مربع رنگی، و یک ترکیب ظریف از دو رنگ در بین آن، به طرح عمقی نرم می بخشد. بافت پارچه بسیار ساده و رنگ های آن متعادل است. جلو و پشت ساختمان مشخص است. اما تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد، قاعدتاً این پارچه 100% پنبه است اما معمولاً نوعی پنبه مخلوط با الیاف دیگر نیز هست.

تفاوت پارچه گینگهام با پارچه چهارخانه

طرح پارچه هویج شطرنجی است. اما این همان پارچه نیست. طرح های ژاکارد در رنگ ها و اندازه های مختلف موجود است اما در ژاکارد تمام مربع ها یکسان بوده و فقط از دو رنگ استفاده می شود که یکی از آنها سفید است. امروزه، اگرچه رنگ های زیادی مانند gingham وجود دارد، اما هیچ یک از آنها سفید نیستند. فاصله بین خطوط روی پارچه یکسان است.

تاریخچه پارچه گینگهام

در واقع، هیچ کس نمی داند کلمه gingham از کجا آمده است. برخی می گویند این کلمه از هلندی می آید. همچنین افسانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه gingham مشابه نام Guingham در فرانسه است، نظریه دیگر این است که کلمه مالایی gingang ابتدا به معنای جاده بوده است، سپس در هلندی به gingang و در نهایت gingham تبدیل شده است. انگلیسی.

قدمت این پارچه به قرن هفدهم می رسد که به اروپا و سپس به مستعمرات آمریکا آورده شد. اولین پایگاه برای تولید پارچه گیجم، آسیاب های منچستر انگلستان در اواسط قرن هجدهم بود. اشاره کردیم که این پارچه در اصل راه راه بوده اما در منچستر به صورت چک تولید شده است. رنگ های آن تقریبا همیشه آبی و سفید بود. این طرح بیشتر از طرح راه راه محبوب شد.

مرتبط  مزایا و معایب پارچه شانتون نخ مانتویی

بعد از مدتی فرانسوی ها عاشق این پارچه شدند و آن را به فرانسه آوردند. جالب اینجاست که اگرچه این پارچه وارداتی بود اما پس از تولید آن در کارخانه های ویشی، فرانسوی ها نام آن را به ویشی تغییر دادند. مردم آن شهر تصور می کردند که این پارچه توسط قوم ویشی اختراع شده است. از این رو این نام حفظ شده است و حتی در حال حاضر فرانسه و اسپانیا از نام ویشی برای این پارچه استفاده می کنند.

دلایل محبوبیت پارچه گینگهام

محبوبیت این دارو در دهه 1940 با پایان جنگ افزایش یافت، زمانی که اقتصاد به دلیل جنگ ویران شد و اکنون نیاز به بازسازی داشت. این پارچه بادوام است و به راحتی می توان از آن برای ترمیم یا ترمیم لباس استفاده کرد. تهیه آن آسان است و نیاز به هزینه زیادی ندارد. با این حال نمی توان نقش عوامل فرهنگی را در محبوبیت این دارو نادیده گرفت. برخی از این محصولات عبارتند از:

فیلم‌ها و ترانه‌های محبوب

گروه دختران ژاپنی با تک آهنگ گینگهام چک

گینگهام از دوران باستان نماد محبوب فرهنگ پاپ بوده است. یوجین فیلد، نویسنده و شاعر آمریکایی، در شعر معروف خود «دوئل» از مبارزه گربه کالیکو (کالیکو نیز ماده است) و سگ جینهام یاد می کند. نام این دارو در متن آهنگ محبوب “Down the Old Mill Stream” اثر تیلور ذکر شده است. Beefheart که در موزیک ویدیوی خود استفاده می‌شود، به رقصیدن در آهنگ gingham اشاره می‌کند

لباس‌عروس بریژیت باردو

لباس عروس بریژیت باردو، از پارچه گینگهام صورتی تهیه شده بود

یکی دیگر از عوامل محبوبیت این لباس، خواننده و بازیگر مشهور فرانسوی بریژیت باردو است. هنگامی که بریژیت لباس عروس صورتی خود را پوشید، آنقدر درخشید که این لباس را در آن زمان در فرانسه مد کرد. گینگهام آنقدر تقاضا داشت که در فرانسه قحطی شد و پیدا کردنش سخت بود! لباس های الهام گرفته از این لباس عروس را در زیر مشاهده می کنید:

لباسی مشابه لباس عروس بریژیت باردو

کتاب و فیلم جادوگر شهر اُز

جودی گارلند در نقش دوروتی در فیلم جادوگر شهر از. لباس گینگهام آبی سفید او بسیار محبوب بود

مواد مخدر باعث شهرت دوروتی گیل در جادوگر شهر اوز شد. این فیلم بر اساس کتابی با همین عنوان در سال 1944 ساخته شده است. هم در کتاب و هم در فیلم، دوروتی لباس زیبای سفید و آبی به تن کرده است.

کاربردهای پارچه گینگهام

Gingham را می توان برای هر چیزی که قابل تصور است استفاده کرد. زیرا، بسیار بادوام، دوخت آسان و زیبایی بی نظیری دارد. در مقایسه با سایر انواع پارچه، ارزان است و به راحتی در هر فروشگاه پارچه قابل دسترسی است. از این رو بهترین پارچه برای استفاده کاربردی و تزئینی محسوب می شود. بیایید به برخی از کاربردهای این پارچه محبوب نگاه کنیم.

۱. لباس، پیراهن و هرچیز پوشیدنی

با این پارچه می توانید پیراهن زنانه، پیراهن مردانه، شورت و شورت را بدوزید. لباس او مناسب تابستان و روزهای گرم سال است.

۲. دکوراسیون منزل از پارچه گینگهام

شما به راحتی می توانید از این متریال برای تزئین خانه خود از آشپزخانه تا اتاق خواب، اتاق نشیمن و … استفاده کنید. چند نمونه:

پرده؛ برای آشپزخانه، اتاق خواب، حمام، نشیمن، کافه

از پارچه گینگهام برای دوخت پرده های رنگارنگ زیبا استفاده می شود. بالش، آن را می توان با بالش و سایر موارد محیطی مقایسه کرد. دکوراسیون منزل با پارچه جین فضای مزرعه ای ایجاد می کند.

مرتبط  پارچه تدی چیست؟ چطور لباس‌های تدی را به زیبایی ست کنیم؟

برای حمام در پارکت رنگی

پرده های اتاق نشیمن در رنگ های مختلف فرش انتخاب می شوند

پرده قهوه ای، یک قسمت روشن و یک پارچه خاص

پرفروش‌ترین مدل‌های پرده در دیجی‌کالا

زیرانداز؛ برای پیک‌نیک، پادری جلو در، زیرانداز تخت‌خواب

پارچه چهارخانه به عنوان لایه پایه عالی است. این پارچه به راحتی قابل مراقبت و شستشوی آسان است. بنابراین برای پیک نیک و نشستن روی چمن بسیار مناسب است. این محصول به لطف استفاده از مواد طبیعی با طبیعت هماهنگ شده و احساس آرامش را ایجاد می کند.

تشک پیک نیک

پادری جلو خانه

تشک تخت

اجزای دکوراسیون و اکسسوری‌های آشپزخانه

این پارچه با توجه به کیفیت خوبی که دارد برای وسایل تزئینی مانند رومیزی، رومیزی، روتختی، روبالشی و لوازم آشپزخانه از پیشبند آشپزخانه گرفته تا دستکش قابل استفاده است. بادوام، تمیز کردن آسان و مقاومت در برابر درجه حرارت بالا.

در صورت تمایل می توانید از این پارچه برای ملحفه و روبالشی استفاده کنید. زمینه سفید این پارچه با یک روتختی سفید ترکیبی روشن و عالی ایجاد می کند.

پیش بند آشپزخانه

دستکش و دستگیره آشپزخانه

بالش، پتو و فرش

پرده برای سینک

دستمال سفره

رومیزی

چند مدل رومیزی در دیجی‌کالا ببینید

۳. موارد آموزشی در مدرسه

از این پارچه در مدارس برای آموزش دکوراسیون منزل، دوخت ظروف آشپزخانه و کاردستی استفاده می شود. دوخت این لباس بسیار راحت و اتوکشی آسانی دارد. بنابراین دانش آموزان می توانند به راحتی کار کنند.

۴. برای اکسسوری‌های مو و لباس

پارچه Gingham برای ساخت لوازم غیر رسمی مانند کراوات، روسری، کلاه، کیف و پوشک، کیف و کت استفاده می شود. طراحی این وب سایت به مدل های زیادی بستگی دارد.

ست‌کردن لباس‌های دوخته‌شده از گینگهام

لباس های زیادی وجود دارد که می توان آن ها را با پارچه گیوه ترکیب کرد، اما در دو مورد می توان این پارچه را با لباس های دیگر ترکیب کرد.

  • اگر لباس‌ها و اکسسوری‌های ساده و تمیز را با هم ترکیب می‌کنید، آن‌ها را با رنگ سیر تیره انتخاب کنید تا با الگوی جینگام هماهنگی بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، یک بلوز گینگهام با شلوار جین تنگ تیره و یک کیف پول تیره ترکیب جذابی ایجاد می‌کند و جلوه بیشتری پیدا می‌کند.
  • اگر آن را با مدل لباس مقایسه کنید، استایل آن اگر رنگ های روشن داشته باشد بهتر است. الگوهایی که به خوبی با گینگهام هماهنگ می شوند عبارتند از: خال خالی، گل، طرح پلنگی، فلانل و الگوهای مشابه.

لباس های گینگهام برای مد خوب هستند، به خصوص اگر با شلوار پوشیده شوند:

اگر مرد هستید، یک پیراهن مردانه در این پارچه پیدا کنید و آن را با شلوار جین ست کنید تا ظاهری غیررسمی هوشمندانه داشته باشید:

ایده‌هایی برای تهیه لباس از پارچه گینگهام

کاغذ سنگی آبی و سفید

پیراهن مردانه آبی که در آن به‌جای رنگ سفید از آبی روشن استفاده شده است

بلوز بلند با دکمه در جلو

لباس تابستانی راحت با متریال مشکی و ترکیب پارچه

بلوز راحت با دامن چین دار چند لایه

شورت نارنجی و سفید

سلبریتی‌ها با لباس‌هایی از پارچه گینگهام

در این قسمت افراد مشهوری را می بینید که لباس های جانجمی پوشیده اند. محبوبیت این پارچه واقعا شگفت انگیز است.

پرنسس دایانا; شاهزاده خانم بریتانیا در شلوار کرینولین

آن هاتاوی؛ کوله پشتی هالیوود Gingham’s

مرتبط  ۱۴ روش عالی برای پاک کردن لکه سفید مام از روی لباس

ونسا هوجنز؛ بازیگر زن هالیوود در یک پیراهن ژاکتی

کامیلا بل. کفش های ورساچه با بلوز و شلوار جینگام

لیندا تول؛ بانوی معروف با بلوز چهارخانه و شلوار جین هماهنگ می نویسد

پاملا؛ لباس نگین دار ترکیبی از پارچه یانجیم و پارچه مشکی است

روبرتا بنتلرووا؛ مدل و تاجر آلمانی با کت گینگهام

الکسا چانگ، بازیگر زن شلوار چهارخانه

امل کلونی چه بلوز کتان دامن مدادی است

راکل سابینو؛ بازیگر هالیوود با پیراهن چهارخانه

لورن باکال؟ بایدها و نبایدهای کت بلیزر Gingham در این عکس

سینا میلر؛ بازیگران زن مشهور هالیوود در لباس های گینگهام

فصل مناسب برای پارچه گینگهام

مانند هر سازنده دیگری، وایکینگ لحظات خاص خود را دارد. این لباس برای روزهای گرم تابستان مناسب است. دلیل آن این است که اولا این پارچه از الیاف طبیعی ساخته شده است و دوم اینکه بسیار گرم است و شما را از گرما اذیت نمی کند. رنگ های روشن و شاد برای روزهای تابستان مناسب هستند.

البته، این بدان معنا نیست که گاهی اوقات نمی توانید از آن استفاده کنید. اکثر آقایان وقتی پیراهن سفید مردانه زیر لباس خود نمی پوشند، آن را با یک پیراهن ضد آب جایگزین می کنند که برای زمستان نیز مناسب است:

جیمی درنان، بازیگر ایرلندی، با پیراهنی از گینگهام. الگوی این گینگهام آنقدر ظریف است که از دور ساده به نظر می‌رسد

پارچه گینگهام به‌عنوان نمادهای مهم در کشورهای مختلف

در انگلستان یونیفرم مدرسه کودکان از این پارچه تهیه می‌شود

در برخی کشورها، پنبه چیزی فراتر از یک پارچه است. به عنوان مثال، در اندونزی، تفاوت بین دو رنگ نشان دهنده مبارزه بین خیر و شر است. به دلیل استفاده های نمادین این پارچه هنوز در ژاپن ساخته می شود. ژاپن از 100٪ پنبه برای تولید پارچه چک استفاده می کند.

در کامبوج، آنها از پارچه چک به عنوان الگویی برای لباس های ملی خود استفاده می کنند. این پارچه ها کاراما نام دارند و کاربردهای زیادی برای تزیین لباس دارند، در انگلستان از این پارچه برای تهیه لباس فرم مدارس استفاده می شود.

نحوه شست‌وشو و مراقبت از پارچه گینگهام

شست و شوی پارچه گینگهام بسیار آسان است. این پارچه از پنبه یا مخلوط پنبه ساخته شده است، بنابراین می توان آن را به راحتی پارچه نخی شستشو داد.

این پارچه را می توانید به راحتی در ماشین لباسشویی یا با دست بشویید. آب سرد و گرم برای شستشو مناسب است. اگرچه امروزه روش چین و چروک به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما همچنان از پارچه های چروکی محسوب می شود. پس سعی کنید زیاد آن را فشار ندهید.

هنگام شستن پارچه از سفید کننده استفاده نکنید، زیرا رنگ پارچه را ضعیف می کند و زیبایی خود را از دست می دهد.

اگر می خواهید اتو کنید. باید اتو را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. اتو خود را روی بخار روشن کنید تا به راحتی چین و چروک را از بین ببرید. بخار آهن پارچه را به سرعت صاف می کند.

سخن پایانی

Gingham یک پارچه نخی سبک و قابل تنفس است که بادوام، ارزان و آسان برای دوخت است. در این مقاله در مورد این ماده و تاریخچه آن صحبت می کنیم و می بینیم که نمادی از ایده های مختلف در بسیاری از کشورهای جهان است. ما کاربردهای متعدد آن را بررسی کرده ایم و در نهایت نحوه شستشو و مراقبت از آن را به شما گفته ایم.

از پارچه گینگهام برای چه استفاده می کنید؟ نظرات خود را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا