پارچه و خیاطی

با مشخصات پارچه سیلک ابریشم آشنا شوید

ابریشم یکی از جالب ترین و کاربردی ترین مواد در جهان است. پارچه های ساخته شده از الیاف ابریشم علاوه بر زیبایی و خیره کننده بودن، بادوام و زیبا هستند. این لباس بسیار ساده است. سادگی پنبه آن را به یکی از محبوب ترین کالاهای تاریخ تبدیل کرده است. تاریخچه ساخت این پارچه از کشور چین است. پارچه ابریشمی برای تولید انواع لباس از جمله لباس های ظریف و لباس های غیر رسمی استفاده می شود. اما این لباس ها چه ویژگی هایی دارند؟ در این مقاله در مورد لباس های نخی صحبت خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید.

پارچه سیلک ابریشم چیست؟

قبل از بررسی مشخصات پارچه ابریشمی، بهتر است با ساختار این پارچه آشنا شوید. پارچه ابریشمی شباهت زیادی به پارچه ساتن دارد. ظاهر این پارچه بسیار ظریف و سطح آن بسیار نرم است. پارچه های ابریشمی در گذشته به عنوان محصولاتی مجلل و گران قیمت شناخته می شدند. در گذشته از این پارچه ها برای دوخت لباس برای خانواده های سلطنتی و جامعه ثروتمند استفاده می شد. امروزه بیشتر از این پارچه ها برای دوخت لباس های خاص و جشن استفاده می شود.

به طور کلی خواص پارچه ابریشمی به اصل طبیعی خود باز می گردد. این پارچه از الیاف پروتئین طبیعی ساخته شده است. سطح این پارچه ها بسیار صاف و براق است که منجر به ساختار مثلثی و منشوری الیاف بافته شده آنها می شود. مدل ها و رنگ های مختلف این پارچه برای خانم ها جذابیت خاصی دارد. از این پارچه می توانید برای دوخت انواع کاغذ و پیراهن استفاده کنید. در فروشگاه اینترنتی رنگ نگار می توانید انواع پارچه های ابریشمی با طرح ها و رنگ های مختلف را پیدا کنید.

قیمت پارچه سیلک ابریشم

تاریخچه پارچه سیلک ابریشم

در زمان های قدیم از ابریشم وحشی برای تهیه پارچه ابریشمی استفاده می شد. در واقع، این فیبر از پیله های تولید شده توسط کرم ابریشم در چین، هند و بخش هایی از اروپا برداشت می شود. به تدریج، مقدار الیاف ابریشم وحشی موجود در طبیعت برای تولید نساجی کافی نبود. بنابراین این تولیدکنندگان نساجی تولید ابریشم محلی را به ارمغان آوردند. منبع غلات داخلی چین است. یکی از شواهد باستان شناسی استفاده از ابریشم در چین به 6500 سال قبل از میلاد برمی گردد. تولید ابریشم در چین در نهایت به توسعه مسیرهای تجاری مهم منجر شد.

مرتبط  انواع پارچه دامنی و 5 مدل دامن کاربردی + عکس

در قرن یازدهم پس از میلاد، تولید ابریشم به اروپا گسترش یافت. در طول قرون وسطی، بسیاری از شهرهای ایتالیا مانند لوکا، ونیز و فلورانس از نظر اقتصادی به تولید ابریشم وابسته بودند. همچنین در این دوره صنعت ابریشم به تدریج به کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا و آمریکا گسترش یافت.

روش تولید پارچه سیلک ابریشم

اولین چیزی که در مورد پارچه ابریشمی باید بدانید نحوه تولید آن است. به طور کلی بخشی از خواص پارچه های ابریشمی به نحوه فرآوری و تولید آن بستگی دارد. فرآیند تولید ابریشم با برداشت پیله ابریشم آغاز می شود. هنگامی که نارگیل برداشت می شود، معمولاً درجه حرارت بالا است. هدف از اعمال گرما از بین بردن کرم های بزرگ داخل آن است.

پس از گرم شدن، نخ ابریشم با احتیاط از پیله خارج می شود. سپس نخ های شل به یکدیگر متصل می شوند تا یک رشته ابریشم پیوسته را تشکیل دهند. در نهایت نخ ابریشم به دست آمده را ریسیده و پردازش می کنند تا نخ ابریشم باکیفیت به دست آید. پس از خشک شدن، نخ ابریشم به دست آمده وارد فرآیند دوخت می شود. در فرآیند بافت پارچه های ابریشمی با نقوش ساختاری متفاوت تولید می شود. در ساختار این پارچه اغلب از شیشه مانند ساتن و سایر محصولات استفاده می شود. بنابراین سطح پارچه ابریشمی بسیار صاف و یکدست خواهد بود.


بیشتر بخوانید: پارچه گاباردین چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع پارچه سیلک ابریشم

انواع پارچه های ابریشمی بسیار براق و نرم هستند. مشخصات پارچه ابریشمی می تواند به انواع مختلف آن بستگی داشته باشد. در زیر چند نوع متداول پارچه ابریشمی آورده شده است. برخی از این پارچه ها ممکن است از الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون ساخته شوند. این پارچه ها که به عنوان ابریشم مصنوعی شناخته می شوند، جایگزین مقرون به صرفه ای برای پارچه ابریشمی هستند.

مرتبط  با تفاوت پارچه دورس دو نخ و سه نخ آشنا شوید

پارچه سیلک ابریشم شیفون

ابریشم شفاف و بسیار سبک است. برای دوخت لباس های شیک و شیک می توانید از ابریشم استفاده کنید. مراقبت از ابریشم بسیار مهم است زیرا بسیار ظریف است.

پارچه سیلک ابریشم کرپ

پارچه کرپ ابریشم پارچه ای نبافته با بافتی نرم است. این نوع پارچه ابریشمی براقیت کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. بنابراین اگر درخشندگی و لطافت پارچه ابریشمی ملاک شما نیست، جایگزین مناسبی است. با این مواد می توانید تمام شلوارها، بلوزها، پیراهن ها و … را بدوزید.

پارچه سیلک ابریشم دوپیون

پارچه دوپیون بسیار براق، ضخیم و کمی سنگین تر از سایر پارچه های ابریشمی است. این نوع ابریشم اغلب برای دوخت لباس های رسمی استفاده می شود. پارچه ابریشمی دوپیون گاهی با نخ های رنگی مختلف بافته می شود که می تواند جلوه ای رنگین کمانی ایجاد کند.

پارچه سیلک ارگانزا

این پارچه بسیار ساده و لطیف است این پارچه روی دست نرم و راحت است و تراکم کمتری نسبت به سایر انواع ابریشم دارد برای دوخت لباس و لباس شب می توانید از ارگانزای ابریشمی استفاده کنید >|

پارچه سیلک ابریشم چارموز

این پارچه نوعی ساتن است که به شکل خاصی بافته می شود. این پارچه ابریشمی درخشندگی خوبی دارد و برای لباس های روزمره مناسب است.

پارچه سیلک ابریشم تافته

بافت تافته بهتر از بسیاری از پارچه های ابریشمی شکل خود را حفظ می کند. بنابراین پارچه های ابریشمی که به روش تافته بافته می شوند برای دوخت لباس های رسمی و حتی عروسی مناسب هستند.

مشخصات پارچه سیلک ابریشم

هنگام آشنایی با انواع پارچه های ابریشمی و روش های تولید، ارزش بررسی خواص ابریشم را دارد. استحکام بالا یکی از جالب ترین خواص ابریشم است. در ابتدا ممکن است به نظر برسد که این پارچه دوام چندانی ندارد، اما در واقع یکی از قوی ترین پارچه ها است. این پارچه ها علاوه بر ماندگاری بالا خواص دیگری نیز دارند که عبارتند از:

تنفس پذیری

یکی از خصوصیات ابریشم سبکی و قابلیت تنفس آن است. در نتیجه هنگام پوشیدن حریر هر روز احساس آرامش و راحتی خواهید داشت

خرید پارچه سیلک ابریشم ساده

انعطاف پذیری

مرتبط  پارچه لینن بخارا دوزی و هر چه باید در مورد آن بدانید

کشسانی و کشسانی یکی از ویژگی های پارچه ابریشمی است که بسیار موثر است. لباس های ساخته شده از پارچه ابریشمی شکل خود را به خوبی حفظ می کنند. خاصیت ارتجاعی این پارچه ها باعث می شود که پس از کشش به شکل اولیه خود برگردند.

>

جذب رطوبت

به طور کلی الیاف طبیعی تمام رطوبت را جذب می کنند. ابریشم به عنوان یکی از الیاف طبیعی، رطوبت را به خوبی جذب می کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که رطوبت بیش از حد می تواند به بافت پارچه آسیب برساند. بنابراین مراقب باشید در هنگام شستن به شکل لباس آسیبی وارد نشود.

درخشندگی

یکی از بارزترین خصوصیات پارچه ابریشمی براق بودن آن است. این پارچه ها به دلیل ماهیت الیاف و بافت ظریف بسیار براق و جذاب هستند. بنابراین ظاهر این پارچه ها بسیار شکیل و شیک خواهد بود.

کاربردهای پارچه سیلک ابریشم

برای دوخت انواع لباس می توانید از پارچه های ابریشمی استفاده کنید. این پارچه ها برای انواع شلوار، شلوار، پیراهن و لباس مناسب است. همچنین برخی از انواع پارچه ابریشمی مانند تافته برای دوخت لباس عروس مناسب است.

علاوه بر این، خواص پارچه ابریشمی از جمله گرما و رطوبت، این ماده را برای دوخت انواع راحتی و خواب مناسب می کند. انواع لباس های حریر با طرح ها و رنگ های مختلف را می توانید از فروشگاه اینترنتی درخ نگار پیدا کنید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در مورد خواص پارچه ابریشمی و انواع آن صحبت کردیم. پارچه ابریشمی یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین پارچه های موجود در بازار است. این پارچه از زمان های قدیم برای بافندگی استفاده می شده است. ظاهر روشن و راحتی، راحتی گرم، جذب رطوبت، استحکام بالا، انعطاف پذیری و تنفس بالا از جمله ویژگی های لباس های ابریشمی است. همین ویژگی ها باعث شد که این پارچه در تاریخ باستان بسیار محبوب شود، پارچه ابریشمی برای دوخت لباس های سلطنتی و گران قیمت استفاده می شد. امروزه می توانید از این پارچه برای دوخت انواع شلوار، پیراهن، لباس، لباس راحتی و لباس عروس استفاده کنید. انواع پارچه ابریشمی را می توانید در فروشگاه اینترنتی دارواگر مشاهده و خریداری کنید.منبع: https://sewport.com/fabrics-directory/silk-fabric

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا